A kozmikus melegség
Nyarat hirdetve tölti be
Szellemi-lelki lényem.
Veszítsem el magam a fényben,
Szellemi látásom így parancsol,
S egy erőteljes sejtelem a tudtomra adja:
Önmagadat elveszítve találsz önmagadra!
{Rudolf Steiner}
mit is akartunk mi? az IGEN-t. van, amikor egészen máshonnét jön.
A sikertelen felvételi első sorban a szülőknek sokkoló élmény. Bármennyire is „csak” egy felvételi, számos dolog sérül: a jövőkép, a gyermek képességeit illető bizalom, a szülői kompetencia, illetve kinek-kinek egyénileg még sok minden más.
A felvételi általában kedves, szép élmény a gyermekeknek, akiknek érettségét egyénileg figyeli egy nagyobb tanári csoport egy-egy tanára. A gyermekek kézen fogva indulnak az osztályterembe, ahol először rajzolhatnak, majd gyöngyöt fűznek, gyurmáznak, ritmikus játékokat játszanak, és egy mesét jelenítenek meg: megkeresik a királyfit, aki a várba indul a királylány után, végig mennek a pallón (egyensúlyérzék), fölmásznak a dombon, felemelik jobb-bal kezüket, tapsolnak, suttognak, énekelnek, hátha meghallja a királyfi, és így észre veszi a leselkedő sárkányt. És így tovább. A játékok közben a tanárok figyelik az egyes gyermekek képességeit, és azt, hogy miként illeszkednek az adott csoportba, hogyan találják meg a helyüket, és milyen szerepet vállalnak magukra. A felvételi másik része a szülőkkel való elbeszélgetés. Itt nem beszámolót kell tartani, inkább elmondani, hogy miért is szeretnéd gyermekednek a waldorf-pedagógiát, mit vársz és mit tudsz nyújtani az iskola épüléséért, és te magad mennyire vagy nyitott az iskolai közösség iránt. Mivel az iskola fenntartását csak egy kisebb hányadban fedezi az állami támogatás, ezért arról is szó esik, hogy anyagilag vállalod-e a havonkénti hozzájárulást.
A kiértékelésnek 3 komponense van:
- a Jelentkezési lap, amiben a gyermek születése előttről leírjuk az ő személyes történetét a testi-lelki-szellemi vonatkozásokkal együtt
- a szülői beszélgetés
- és a gyermek megmérettetése – ez utóbbiról általában nem tudják a gyermekek, hogy ez A Felvételi, inkább „most megnézzük az iskolát, ahová esetleg jársz majd” a javasolt felvezető szöveg.
Azoknak, akik Budapest közelében szeretnék waldorf iskolába járatni gyermekiket, az évek teltével egyre szűkösebb hely maradt. Sok óvoda jött létre, új iskolát azonban nem alapítottak. Úgy tűnik, a 2013-as évben először – és sajnos, nem utoljára – kulminált az iskolai helyhiány. Egy új iskola minden szempontból egy új alap, amelyen álmokat és terveket lehet megvalósítani, egyben remény azoknak a családoknak, akik a sikertelen felvételit követően hajlandók mégis ezen az úton maradni. Mindezt belátva, és még sok más szempontot alapul véve indította el a Csillagberek Waldorf Alapítvány iskola alapítási kezdeményezését, azzal a szándékkal, hogy a 2013-2014-es évben máris egy első osztállyal indul.