Cím: 1042 Budapest, Árpád út 161-163. Telefon: 06/20 286-4231

Email: iskola{kukac}csillagberek.hu Facebook oldalunk

Csillagberek Waldorf Iskola

ZENEHÁZ

A Csillagberek Zeneházról

„Aki zenével indul az életbe, bearanyozza minden későbbi tevékenységét, az életnek olyan kincsét kapja ezzel, amely átsegíti sok bajon. A zene tápláló, vigasztaló elixír, és az élet szépségét, s ami benne érték, azt mind meghatványozza.”  (Kodály Z.)

 

A Csillagberek Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és AMI fenntartója a Csillagberek Waldorf Alapítvány 2018. szeptemberében indította el a Csillagberek Zeneház működését, mely az iskola tanulóinak, dolgozóinak és családtagjaiknak hangszeres, illetve zenei képzését végzi. Cselló, furulya, fuvola, gitár, hegedű, klarinét, szaxofon, zongora szakokat indítottunk. Ennek a saját zeneiskola létrehozásának a célja az volt, hogy a zenei képzés is a Waldorf pedagógia szemléletével összhangban folyhasson, mégpedig az iskola berkein belül.

Úttörő kezdeményezésünket, a Zeneház létrejöttét az alapítványnak, az iskola tantestületének és szülői közösségének együttes támogatásával hoztuk létre, sok önkéntes előkészítő munkával, melynek továbbra is nagy szerepe van.

Célunk, hogy minél több tanuló részesülhessen a zene pozitív hatásaiból (szociális érzékenység, közösségteremtés, zene fejlesztő hatása – finommotorikára, nagyobb mozgásokra is, memóriára, kommunikációs képességekre, koncentrációs képességre stb.), ehhez folyamatosan keressük a forrásokat. Munkánk során figyelünk arra, hogy az intellektuális gazdagodás helyett a lelki gazdagodásra helyezzük a hangsúlyt. A tanuló testi, lelki és szellemi sajátosságainak figyelembe vételével, játékos, gyermekközpontú munkamódszerrel dolgozunk szemben a tananyag-, teljesítmény- és versenyorientáltsággal. Célunk, hogy minél többen zenélhessenek („Kodály országa”), s ezáltal szociálisan is érzékenyebbé és együttműködőbbé válhassanak tanítványaink. A szolfézst a hangszeres órákba integráltan, gyakorlatiasan tanítjuk, időt hagyva evvel az oly fontos szabad játékra is. Este hat óra után és hétvégén órákat nem tartunk, hogy a tanulóknak pihenni és a családjukkal lenni is legyen idejük. Óráinkat helyben, az iskola épületében tartjuk, hogy a családoknak a lehető legkevesebb logisztikai és időbeli kihívással kelljen szembe nézniük.

Tanáraink diplomás tanárok, pedagógiai gyakorlattal, egyben aktív koncertező muzsikusok is, akik lelkesek és nyitottak az alternatív munkamódszerek iránt. Találkozókon, műhelymunkákon, önképzés keretében szélesítik szakmai tapasztalataikat. Nyáron szakmai és csapatépítő napot tartottunk vidéken, melynek eredményeit hangszeres óráinkon kamatoztathatjuk. A bemelegítő, ritmikus mozgásokra, mozgáspihenőkre délelőtti kollégáinkhoz hasonlóan figyelmet szentelünk, a Kovács-módszer alkalmazása megjelenik munkánkban.

A Zeneház működésének beindulása előtt hosszas előkészítő munka és kapcsolatépítés folyt más Waldorf és alternatív intézményekkel. Saját kezdeményezésre megszerveztük már 2018 januárjában, hiánypótló és hagyományteremtő célzattal az első Országos Waldorf Hangszeres Tanári Találkozót és Műhelyt. Pedagógiai előadások, gyakorlati közös munkák, játékok, kiadvány- és kottaajánló, közös muzsikálás és kerekasztal-beszélgetés jegyében eltelt programot idén is folytatjuk a nagy érdeklődésre való tekintettel.

A tanulóknak többféle órakonstrukciót biztosítunk: 30-45-60 perces egyéni és 2-3 fős kiscsoportos órákat is kínálunk. Az egyes órakonstrukciók után fizetendő alapítványi támogatás összegéről a lenti e-mail címen lehet érdeklődni.

A Zeneházban szülők, sőt délelőtt tanító pedagógus kollégák is tanulnak különféle hangszereken. Tanulmányaikat délelőtti munkájuk során is kamatoztathatják.

Szeretettel várunk minden harmadikos vagy annál nagyobb gyermeket és felnőttet a Csillagberekből, aki velünk muzsikálna!

(A gyermekek az első osztályban elkezdett osztályszintű furulyázáson túl általános iskola 3. osztályában választhatnak maguknak másik hangszert. Ennél korábban (2. osztályban) csak kivételes esetben, az osztálytanító egyetértésével lehet kezdeni.)

Jelentkezési szándékot, kérdéseket a titkarsag@csillagberek.hu e-mail címen keresztül jelezhetitek a Zeneház felé.

Jó muzsikálást kívánunk mindenkinek!

„A zene lelki táplálék, és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal. Teljes lelki élet zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be.” (Kodály Z.)

 

Zenetanáraink bemutatkozása

Császári Gergely – gitár

Klasszikus zenei tanulmányaimat a zuglói, Szent István Zeneiskolában kezdtem, öt éves koromban, hegedű hangszeren. Tizenkét éves koromban váltottam gitárra. A Kőbányai Zenei Stúdióban 2006-ban végeztem gitárosként. Számtalan zenekarral, sok műfajban volt szerencsém zenélni, Magyarországi kluboktól, művelődési házaktól a Montreaux-i Jazz fesztiválon át Ausztráliáig. Színházi zenekarokban is játszottam (Radnóti Színház, Csíky Gergely Színház (Kaposvár).

Sok helyen működtem közre, pl. Kispál és a Borz, Erik Sumo Band, Péterfy Bori Love Band, Kiscsillag, Erik Sumo Band, Póka Angéla, Magashegyi Underground, de nem kizárólag klasszikus gitáron, de jellemzően a különleges, akusztikus műsorokban (MüPa, klasszikus koncertműsorok) dolgoztam, valamint hangszereltem szimfonikus zenekarra is (MR2 Szimfonik, Magyar Rádió zenekar,  Pécsi Filharmonikusok).

Tanítási tapasztalatom alapján a klasszikus gitár-, zeneoktatás, szolfézs szerintem a legjobb kiindulási alap. Egészen különböző érdeklődésű, életkorú tanítványaim is voltak már.  A gitár különlegesen népszerű és sokoldalú hangszer, nagyon sokféle zenéhez alkalmas. Szívem csücske a klasszikus, akusztikus zene és hangszerek.

Faragó Anita – cselló

A zene gyermekkorom óta szerves része az életemnek. A csellóval először hétéves koromban találkoztam egy iskolai hangszerbemutató alkalmával. A gordonka gyönyörű mély hangja azonnal magával ragadott, és éreztem, hogy nekem ezen a hangszeren kell megtanulnom játszani. Zenei tanulmányaimat szülővárosomban kezdtem el, a Szabadkai Zeneiskolában. A csellózás sokáig a legkedvesebb szabadidős tevékenységem volt, és csak viszonylag későn döntöttem el, hogy hivatásomnak válasszam. Középfokú tanulmányaim vége felé kezdett kirajzolódni előttem, hogy a zenélés elhagyása akkora űrt okozna bennem, amit más nem tudna betölteni. Ezután kerültem a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karára, ahol gordonkatanári tanulmányokat folytattam. Az egyetem által nyújtott lehetőségeknek köszönhetően sikerült megtapasztalnom a kamarazenélés és a szimfonikus zenekari játék sajátosságait.

A zenélés nyújtja számomra az igazi szabadságot, felüdülést és egyben a megnyugvást is. Pályakezdő tanárként nagy kihívásként tekintek a tanításban rejlő nehézségekre, de egyben várom is a vele járó örömöket. A csellózni vágyók számára szeretnék kialakítani egy olyan kiegyensúlyozott tanulási folyamatot, ami a kreatív tanítási módszerek használatával játszva tanítja meg a tanulókat a hangszeren játszani. Legfőbb célom, hogy minél több gyermeknek átadhassam a csellózás szeretetét, hogy ők is élvezhessék ennek a csodáit.

Kalamár Sára – klarinét, szaxofon

Kalamár Sára vagyok, zenész, klarinét és szaxofon tanár és óvodapedagógus hallgató. Zenei tanulmányaimat 8 évesen kezdtem a soproni zeneiskolában klarinét szakon. Azonnal beleszerettem a hangszerbe, nagyon motivált voltam, sokat gyakoroltam. Tizenhat éves koromban egy koncert hatására kezdtem el szaxofonozni, és azóta mindkét hangszeren játszom. Az érettségi után felköltöztem Budapestre, ahol felnőttképzést tanultam és művelődésszervező diplomát szereztem az ELTE PPK karán, emellett a Kőbányai Zenei Stúdióban végeztem zenei tanulmányaimat. Több éve számos zenekar, együttes aktív tagja vagyok. 2015-ben kezdtem zenetanítással foglalkozni, melyben azóta is óriási örömömet lelem. Magántanítványaim mellett több Waldorf iskolában is tanítok klarinét és szaxofon hangszereket. 2017 óta az ELTE TÓK karán levelező tagozaton óvónőnek tanulok, mely képzésen szerzett tapasztalataim, véleményem szerint még inkább hozzájárulnak pedagógiai munkám sikeréhez. Úgy gondolom, hogy napjainkban egyre fontosabb a gyermekek érzelmi nevelése, mely szoros kapcsolatban áll a zenével. Pedagógiai munkám során a hangszer és kotta megismerése mellett, igyekszem játékos, örömet keltő feladatokkal fejleszteni tanítványaim különböző készségeit, növelni motivációjukat, valamint átadni zeneszeretetemet. Fontosnak tartom az együttzenélést is, hiszen ez is örömforrás a gyermekek számára. Fiatal, pályakezdőként (három éve tanítok) lelkesnek és motiváltnak érzem magam, nagyon szeretek gyermekekkel foglalkozni és igyekszem minden tapasztalatommal és erőmmel azon dolgozni, hogy ahogy Kodály Zoltán mondta a „Zene mindenkié” legyen.

Kerényi Eszter Lilla – fuvola

A zene szeretete, az az iránt való rajongás, valamint a tudás átadása a fiatalabb generációknak életem legfontosabb része. Kerényi Eszter Lilla vagyok, fuvolaművész és tanár.

Egy meghatározó zenei élmény hatására 9 évesen kezdtem el fuvolát tanulni,  majd zeneiskolai tanulmányaim után a Weiner Konzervatóriumba jártam Horgas Eszterhez. Több ízben játszottam szólistaként a Budapesti Vonósokkal és már a középiskolában foglalkoztam gyerekekkel; hangszerbemutatók és koncertek, foglalkozások keretein belül népszerűsítettem hangszeremet, a fuvolát, valamint aktív és alkotó módon szereztem tapasztalatot a tanítás-tanulás folyamatáról, a zene mindent átívelő sajátos nyelvezetén keresztül. 2018-ban nyertem felvétel a budapesti Zeneakadémiára, ahol Prof. Dr. habil Drahos Béla tanított a szakmára. Az egyetemi éveim alatt a klasszikus zene mellett más műfajokba is betekintést nyertem; a Baroque and Blue Kvartett zenekarommal Claude Bolling jazz zenéit játszottuk a Müpában. 

A diploma után több budapesti zeneiskolában tanítottam és nagy öröm számomra, hogy immár 3. éve taníthatok a Csillagberek Waldorf Iskolában is. A tanítás során fontosnak tartom, hogy a folyamatban minden résztvevő a maga tudásán túl, egész személyiségével és hitelesen vegyen részt. 

 A tanár mindenképp személyes, követendő példaként kell álljon a tanítványai előtt, de nem alá-, illetve fölérendelt viszonyban, hanem nyitottan és befogadó módon legyen képes alakítani módszereit, hozzáállását az adott növendék igényeihez, egyéniségének, fejlettségi szintjének és akár életkori sajátosságainak figyelembe vételével. A leglényegesebb pont a partneri viszony kialakítása, az együtt gondolkodás és alkotás szeretetben, egy kölcsönös megértésen és megbecsülésen alapuló kapcsolatban. A tanítás-tanulás folyamatában a lélek fejlődésének nyomon követését kiemelten fontosnak tartom, a zenetanítás során pedig különös jelentőséget tulajdonítok a türelemnek, a szabad kreativitásnak és az új ötletek kibontakoztatásának is. Az önálló játék elsajátítása mellett a kamarazenélés is fontos szerepet kap, valamint a klasszikus zene megszólaltatásán túl improvizációval fejezhetik ki magukat a fuvolát tanuló növendékek.

Németh Zoltán – zongora

Németh Zoltán vagyok, zeneszerző, zongorista. Már kiskoromtól fogva kialakult egy elég közeli kapcsolatom a zenével. Bármilyen hangszer a kezembe került, rögtön játszani akartam rajta. Végül nyolc évesen kezdtem zongorát tanulni a Tóth Aladár Zeneiskolában. Ezt követően hatodikosként felvételt nyertem a Bartók Zeneművészeti Szakközépiskolában, ahol Ábrahám Mariannál és Kecskés Balázsnál tanultam. Már a zenei pályám kezdete óta az improvizáció és a zeneszerzés is foglalkoztatott, így – hogy abból is több tudáshoz jussak -, fakultatívan felvettem a zeneszerzés szakot Meskó Ilonánál. Középiskolás koromban számos zongoraversenyen szerepeltem jó eredményekkel. Tanulmányaimat a Zeneakadémián folytattam zeneszerzés szakon Serei Zsoltnál. 2020-ban lett meg az MA diplomám, majd 2021-ben elvégeztem a T60 zeneművésztanár-szakot is Barta Gergelynél. 

A zeneírás, kamarazenélés és koncertezés mellett a tanításnak is fontos szerep jut az életemben. A Kiss Zenedében oktattam zongorát és korrepetítorként is tevékenykedtem ott évekig.

Végül az élet úgy hozta, hogy 2022-ben felvettek a Csillagberek Waldorf Iskolába, ahol azóta is az euritmia órákon zongorázom. Megtetszett a közösség, az iskola által képviselt értékek. A zongoraórákon törekszem a nyitottságra, elfogadásra és a kreativitásra, ami pedig az egyik  legfontosabb célom, hogy a szakmai ismereteken túl a zene szeretetét is továbbadhassam a tanítványoknak, amit egész életükben magukkal vihetnek. 

Vucskics Ádám, hegedűVucskics Ádám – hegedű

Vucskics Ádám vagyok. Bár a vezénylés sem áll távol tőlem, a hegedű volt az mindig is, amihez mindig visszatértem, mint egy biztos pont az életben. Elvégeztem a Kórusvezetést, jelenleg pedig
Zenekarvezetést tanulok a Zeneakadémián, ami mellett hegedű órákat is veszek. 13 éven át tanultam hegedűt akadémiai tanulmányaim előtt a Szent István Király Zeneiskolában Kollárné Faragó Évánál, később a Szakgimnáziumban Lendvai György Tanár Úrnál, s ezalatt számos zenekari, illetve kamara élménnyel gazdagodtam, melyek nagy hatással voltak rám, s ezeket szívesen megosztom diákjaimmal. 2021-ben fél évet Svájcban, Bernben töltöttem, mialatt Monika Urbaniak-nál tanulhattam, és számos zenekari projekten részt vehettem a helyi legnívósabb koncertteremben, a Casino Bern-ben. 2022-ben Cambridge-ben, majd később Luzernben mesterkurzuson vettem részt, ahol ugyan a vezénylés volt a cél, viszont a kamaraegyüttes élén ülhettem koncertmesterként. Jelenleg a Szent István Király Zeneiskola Szimfonikus Zenekarának koncertmestere és asszisztens karmestere vagyok. Korábban tanítottam zenei táborokban, melyek közül egyet jómagam szerveztem, illetve egyéni órákat is tartottam.

Véleményem szerint a hegedűtudás nagy becsben tartott dolog: sajátos nehézsége miatt kihívást jelent a legtöbbeknek, azonban az eredmény sem marad el, a zenetörténelem legszínesebb repertoárja és a közös zenélés vár ránk egy olyan hangszeren, aminek hangja páratlan. Rendszerint a közös játék az a pont, ahol a legtöbben úgy érzik, megéri hegedűt tanulni. Az alapok tanítását Kollárné Faragó Évának köszönhetem, akinek módszereit ma is nagy szívvel ajánlom és használom. A célom, hogy a gyermekek élményt kapjanak, és játékosan sajátítsák el a zenei kifejezés és a hangszerjáték alapjait. Igyekszem érdeklődéstől függően bevonni őket, hogy egytől-egyig személyre szabott legyen az órájuk. Figyelek arra is, hogy ne megterhelés, hanem kikapcsolódás legyen a zene. A zenészekből álló közösségek a fő profilom (legyen az amatőr vagy haladó), így hiszek abban, hogy a zene összeköti az embereket. Épp ezért a diákokkal közösen fogunk hegedülni, énekleni, és zongorás kíséretet is kaphatnak az órán, hogy érezhessék a műveket teljes valójukban. Közös órákon nem kizárt, hogy kamara is előfordulhat a beosztás függvényében. Minden kedves érdeklődőt várok szeretettel óráimon!

Weidemann-Tóth Krisztina – a Zeneház vezetője
Gyermekkoromtól elkötelezett híve vagyok a közös muzsikálásnak, kamarazenélésnek, zenekari játéknak: 12 éves koromban kezdtem különböző zenekarokban muzsikálni, melyekben már a kezdeti évektől is számos kitűnő klasszikus és könnyűzenében jártas vendégművésszel dolgozhattam együtt. Két más irányú diploma megszerzése után ezen közös muzsikálások élménye vezetett oda, hogy a már meglévő középfokú zenei végzettségem mellé fuvola tanár és kamaraművész diplomát szereztem, és végül a zenei és pedagógusi pályát választottam. 16 évig dolgoztam egy dunakanyarbeli festői település zeneiskolájában fuvola tanárként. Itt furulyát, kamarazenét is tanítottam, emellett az iskola diákönkormányzatának munkáját is én vezettem. Felső tagozaton ének-zene tanárként és kórusvezetőként is szereztem itt tapasztalatokat. Belgiumban és Svájcban a Brüsszeli Európai Iskola megbízottjaként, a Párizs melletti Sèvres-ben pedig ösztöndíjasként gazdagodtam nemzetközi pedagógiai tapasztalatokkal.

A hangszeres játékon túl az éneklésnek is fontos szerepe van az életemben: tanítás közben, ifjúsági koncertek moderátoraként, koncertek szólistájaként is hallható vagyok. Kórusban általános iskolás éveim óta énekelek. Évekig a Hollerung Gábor vezette Budapesti Akadémiai Kórustársaságban énekeltem, mely a Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarral, illetve vendégkarmesterekkel, zenekarokkal dolgozik. Évente néhány oratorikus koncert erejéig bekapcsolódom jelenlegi munkájukba is, nagy örömmel csatlakozom az „Énekel az ország” c. programjukhoz is.

Zenekari és kamarazenészként, illetve szólistaként országszerte számos helyen szerepelek. 2008-ban alapítottam meg Budapesten a hivatásos muzsikusokból álló Presto Kamaraegyüttest. Fuvola, két hegedű, brácsa, cselló és zongora alapfelállásban működünk, de olykor akár 22 fősre is bővülünk, továbbá kórusokkal, énekes szólistákkal dolgozunk együtt. Rendszeresen muzsikálunk országszerte világi és egyházi repertoárunkkal, illetve gyermek- és ifjúsági műsorainkkal. A legkisebbekre is gondolva, az ún. Pocakoncertjeimen babát váróknak, pocaklakóknak és kisbabáknak szoktam fuvolázni, olykor gitár- vagy zongorakísérettel. Ezen koncertek során megfelelő légzéstechnikai és relaxációs elemekkel, illetve közös beszélgetésekkel kerülhetnek közelebb a szülők babájukhoz.

Első kisfiam megszületése után új utakat, módokat kerestem: az alternatív oktatás és zeneoktatás lehetőségeit kezdtem el kutatni mind a kisfiam, mind jómagam számára. Így vezetett utam a Csillagberek Waldorf Iskolába, ahol karöltve a tantestülettel, az alapítvánnyal és a szülőkkel életre hívhattam a nyolc hangszeres tanszakkal működő Csillagberek Zeneházat és annak Zengőberek Zenekarát, ahol minél többeknek próbálom átadni a zene szeretetét. Igyekszem magamat folyamatosan képezni: solymári Waldorf zenei képzéseken és továbbképzésen vettem részt, coach tanulmányokat folytattam, biográfiai műhelymunkában vettem részt.

Jelenleg órákat nem tartok, mivel 2 éves kisfiammal vagyok otthon, ugyanakkor 2023. szeptemberétől újra visszatérek a Zeneház ügyeinek koordinálásához.

LEGFONTOSABB TUDNIVALÓK

A Csillagberek Waldorf Iskola elérhetősége:
Cím: 1042 Budapest, Árpád út 161-163.
Telefon: 06-20/286-4231
Email: iskola {kukac} csillagberek.hu

Évfolyamok:
A 2023/2024-es tanévben 1-11. évfolyammal működik az iskola, 2024 szeptemberétől indul a 12. osztály is. A felsőtagozatról szóló információk ITT olvashatók.

PROGRAMOK:
A közelgő események megtekintéséhez kattints ide!>>

Felvételi információk:
A JELENTKEZÉS a Csillagberek Waldorf Iskolába a működő osztályokba folyamatos.

GYAKORI KÉRDÉSEK:
A gyakran ismételt kérdésekre adott válaszainkat ITT olvashatod.

Hírlevél