Cím: 1042 Budapest, Árpád út 161-163. Telefon: 06/20 286-4231

Email: iskola{kukac}csillagberek.hu Facebook oldalunk

Csillagberek Waldorf Iskola

Az őszinteség, a bizalom és a szeretet az egyetlen tanító út a világon


Kereki Mariann alapító osztálytanító a Csillagberek Waldorf Iskolában, a most már kilencedikes, első évfolyam osztálytanítója volt. Beszélgettünk a Waldorf-oktatás szerepéről, a szülői és tanítói elvárásokról, és olyan kérdésekről, melyek felmerülhetnek a Waldorf-világgal ismerkedőknek.

– Mit vár az iskola a szülőktől?

Az iskola azt várja a szülőtől, hogy tájékozódjon a Waldorf-pedagógiáról, vegye komolyan azokat az alapelveket, amelyekkel megismerkedett, hiszen a családi élet az alapja a Waldorf-iskolában a munkának. Pihenés, média-mentesség, holisztikus gondolkodás, összefüggések keresése, a gyermek joga a gyermekkorhoz – 10 éves koráig szabad játék az erdőben, kertben, otthon. Vegye körül a gyereket sok-sok népmese, klasszikus mese, a gyermek alkotásainak értelme legyen, legyen rá szükség otthon! Belső képeket tudjon alkotni és legyen ideje megemészteni az iskolában tapasztaltakat.

– Baj, ha eddig nem Waldorf-óvodába járt a gyerek?

Sokkal egészségesebb a gyermeknek, ha Waldorf-óvodában töltötte az iskolát megelőző éveket. Ismerősek neki a munkaformák, szabadon játszhatott, fejlődhetett a saját tempójában, de természetesen, ha a család csak iskolaválasztás előtt találkozott a Waldorf-iskolával, tolerálható az iskolának, ha az alapelveket tartja a szülő.

– Ha valaki hasonló szemléletben él otthon is, mint ami a Waldorf-iskolákban jellemző, de a család más tagjai ezt nem tolerálják: például a nagyszülőknél folyamatosan megy a tévé, mennyiben jelent ez konfliktust a család és az iskola kapcsolatában?

Ez hatalmas probléma. Amennyiben nem lehet megbeszélni a nagyszülőkkel a szülői nevelési elveket – érzed – hatalmas a baj. Ugyanis a szülőt a nagyszülő nem tiszteli. Ekkor a szülőnek ébredni kell és döntéseket hozni. Saját mentális egészségének helyreállítása a legfontosabb, hogy megvédhesse magát, és gyermekével a tanult viselkedési mintákat feladja: azaz neki már evidens, hogy tiszteli a másik embert gyermekében. További döntés, határok felállítása, hogyan és miképpen lehet a nagyszülőkkel kapcsolatot tartani például mindig ők jönnek vendégségbe, így az otthon szabályai ismerősek lesznek és talán idővel elfogadhatók az idősek számára. Ha elfogadjuk, hogy a nagyszülő a szülőre és a gyermekre sincs tekintettel, mit tanítunk viselkedésünkkel? Ezen talán érdemes gondolkodni.

– Mennyire rugalmas az együttműködés a család és az iskola között? Belefér például egy élsportoló gyerek a Waldorf-iskolába?

Valójában az egészséges ember az iskola központi célja. Tekintettel erre, a speciálisan tenyésztett emberfajta: élsportoló, kicsit ijesztő, sőt nagyon ijesztő. Látva és tapasztalva azt is, hogy felnőttként mennyire sebezhető gyermekek maradtak ezek az emberek. Persze voltak idők, amikor „átlagos” eredményekkel is ki lehetett jutni az Olimpiára, nagykamaszként, vagy felnőttként ismerkedve a sportággal…., ennek valójában azt hiszem semmi akadálya sem lenne. Ha szabad akaratából középiskolásként választaná a játékformát valaki.

– A tanítók és a szülők sokkal szorosabb kapcsolatban vannak egymással, mint egy állami iskolában. Véleményed szerint szokott gondot okozni vagy éppen ellenkezőleg, ez egy jó lehetőség a gyerek fejlődése érdekében?

Ez az egyetlen út ahhoz, hogy a gyermek igaz módon nevelkedjen. Egymással megvívni nevelési elveinkről, majd egymás vállára borulva támogatni a másikat. Az őszinteség, a bizalom, a szeretet, az elfogadás csak ez az egyetlen tanító út. Mondjuk a világon a legnehezebb is.

– Tapasztalatod szerint a 8, ideális esetben 13 év alatt mekkora hatással van az antropozófia a szülőkre? 

Amennyire nyitott a felnőtt, akkora hatással 😊. Remélve, hogy azok az emberek jönnek hozzánk, akik kérdéseket tesznek fel, az élet minden területén önmaguknak, és a válaszokat keresve élnek. Minden válasz újabb kérdést indikál, arról nem is beszélve, hogy vajon meddig érvényes a válasz. Ez az, amit át akarnak adni gyermeküknek: a tapasztalatokon alapuló, szabad gondolkodás gyönyörűségét, ez persze folyamatos billegés, amennyiben – remélem – nem elfogadója az antropozófiának, hanem megtapasztalója a szülő. Csak így lehet, hogy először hümmög az ember, vagy lehülyéz, ami temperamentum kérdése 😊.

– Mondják, hogy nem csak iskolát választunk, hanem ez egy életforma lesz – mit gondolsz erről?

Remélem, hogy így van. Sok dolog van a világban – az őszinte, igaz közösségek által működtetett Waldorf-iskolákban felnövekvő ifjak a jövő kovászai/kovácsai.