Pedagógusok
Balog Lehel, a 2. osztály tanítója
Boncz Bernadett, Bothmer-gimnasztika tanár
Zalaegerszegen születtem még valamikor a múlt évezredben. Testnevelés tagozatos általános iskolába jártam, itt kezdtem atletizálni. Közgazdasági szakközépiskolában érettségiztem. A Testnevelési Egyetemen, testnevelő tanár szakon szereztem diplomát. Salzburgban voltam au-pair egy osztrák-magyar családnál. Tizenegy évig a Közgazdasági Politechnikum testkultúra munkacsoportjának tagjaként foglalkoztam gimis fiatalokkal, itt kezdtem el a diákok és kollégáim által igazán megtanulni azt, hogy mi lehet valójában a tényleges feladatunk, hogyan és mit kell tanítanunk a diákjainknak, és hogy mi felnőttek is mennyi mindent tanulhatunk a ránk bízott gyerekektől, fiataloktól. Mindeközben szomatopedagógia szakon tanultam és rengeteg továbbképzésen vettem részt. A Bothmer-képzést is végigjártam, és még nagyon sok kíváncsiság van bennem. Két évig az Óbudai Waldorf Iskolában tanítottam és tanultam, és fél évig az állami rendszerbe is belekóstoltam, mielőtt a Csillagberek Iskolával egymásra találtunk.
Bozsó Róbert, a volt 8. osztály tanítója, Bothmer-gimnasztika tanár, jelenleg szabad évét tölti
Elek Ányos, drámatanár
Erőssné Makovecz Ildikó, németnyelv-tanár, magyar nyelv és irodalom tanár
1983-ban születtem Budapesten. Egy nyúlfarknyi időszakot leszámítva – amikor fogorvos akartam lenni… – valójában mindig is tanítani szerettem volna. Közel áll hozzám az irodalom, a nyelvészet, így magyar-német szakon (ELTE TFK, majd ELTE BTK) szereztem diplomát. Az életemben fontos az ének, a tánc, a nevetés, azt hiszem, ez az igazi szerencsém, mert tanítani és tanulni csak örömmel lehet, ezt igyekszem is szem előtt tartani. Egyetem után kerültem a Sashalmi Waldorf Általános Iskolába, ahol gyermekeim születéséig németet tanítottam. Ezekben az években igyekeztem Waldorf szemléletű nyelvtanári képzéseken részt venni, illetve elvégeztem a Waldorf-osztálytanító továbbképzést (ELTE BGGYK). A kisfiaimmal való itthonlét után 2020-tól a Csillagberek Waldorf Általános Iskolában tanítok német nyelvet. Szeretettel és izgatottan várom a gimnázium adta örömöket, új kihívásokat.
Farkas-Both Luca, pedagógiai asszisztens, a 3. osztály délutánosa
Farkas-Both Luca vagyok, Erdőkertesen élek a kisfiammal és a férjemmel. 2007-ben érettségiztem a Gödöllői Waldorfban. Hosszú és kacskaringós út vezetett a Csillagberekbe, de a Waldorf-pedagógia iránti elkötelezettségem végig elkísért. Éltem a fővárosban, 200 fős faluban, dolgoztam bölcsődében, állami iskolában, szereztem fémműves végzettséget. Jelenleg az Apor Vilmos Katolikus Főiskola hallgatója vagyok. Szeretek kézműveskedni, kézimunkázni, muzsikálni.
Huffman D. Thedron, angolnyelv-tanár
Kádár Katalin, az 1. osztály tanítója
Kátai Anna, kézimunka és rajztanár
Waldorfos diákként mindig úgy éreztem, a Waldorf nem csupán egy iskola, a Waldorf egy életút mely egy nagy család képében nyilvánul meg. Sosem volt kérdés számomra, hogy az utat, melyet gyermekként elkezdhettem, felnőtté válásom után is folytassam. Célommá vált, hogy azt a sok tudást, élményt és szenvedélyt a tudni akaráshoz melyet tanáraimtól kaptam, én is tovább adhassam a jövő Waldorf generációjának.
Az érettségi után költöztem fel Szombathelyről Budapestre, hogy elkezdhessem felsőfokú tanulmányaimat a Metropolitan Egyetemen, ahol alapszakon kézműves tárgykultúra, mesterszakon formatervező művészként diplomáztam. A mester képzésem alatt óraadó kézimunka tanárként tanítottam a Szabad Waldorf Gimnáziumban. Ez volt az első kapcsolódásom felnőttként a Waldorffal. Ekkor már teljes egészemben éreztem, hogy nem csak alkotó művészként, de tanárként is szeretnék kiteljesedni a jövőmben. A diploma után egy belsőépítészettel és bútor tervezéssel foglalkozó design cég projektjeiben kezdtem tervezőként részt venni, mely munkásságom most is a
napjaim részét képezi. A Csillagberek Waldorf Iskola közösségéhez most szeptemberben csatlakozhattam. Nagy örömöt és izgatottságot jelent számomra, hogy a közép és felső tagozat diákjait én ismertethetem meg a kézimunka és festés/rajzolás kreatív világával. Még csak pár hete vette kezdetét a tanév, máris számos gyönyörű alkotást hoztak létre a tanulók. Boldog vagyok, hogy részét képezhetem a Waldorf közösségnek.
Kertész Edina, gyógypedagógus
Komjáti Dóra, a 10. osztály osztálykísérője, matematika tanár
Kovács Andrea, a 6. osztály tanítója
Hatodik éve vagyok a Csillagberek-közösség tagja. Ezelőtt otthon voltam, családot alapítottunk, még korábban pedig hagyományos iskolarendszerben dolgoztam németnyelv-tanárként. A Waldorf-pedagógiával gyermekeimen keresztül ismerkedtem meg, velük együtt indultunk el ezen az úton. Ők már óvodás koruk óta Waldorf-intézményben nevelkednek, s általuk, pedagógusaik által az évek során sokat változtunk, formálódtunk családként és egyénként is. Nagy tervekkel és elhivatottsággal érkeztem a Csillagberekbe, Extra Lesson fejlesztő pedagógusként, friss Waldorf-diplomával. Végül azonban minden egészen máshogy alakult, mint terveztem. Pár hónap után elvállaltam az akkori elsősök osztálytanítóságát, s azóta is én terelgetem őket. Együtt fedezzük fel a világ szépségeit, csodálkozunk rá a tudományok titkaira, közös erővel, egymást segítve dolgozunk azért, hogy minden nap építhessünk, formálhassunk. Hol magunkat, hol a közösséget, hol kezünk ügyességét, hol pedig tudásunkat csiszolgatjuk. Öröm a gyerekekkel minden nap, szeretünk együtt munkálkodni, tevékenyen, dolgosan tölteni hétköznapjainkat. Közben sokat nevetünk, néha sírunk, de biztos, hogy minden helyzetből tanulunk valamit.
Kovács Ágnes, Extra Lesson tanár, intézményvezető
2000-ben végeztem a Pannon Egyetem angol nyelv és irodalom szakán. Felnőttoktatási területen, vállalkozóként dolgoztam az első gyermekem megszületéséig. Akkor úgy gondoltam, ideje pályát váltani s olyan tevékenységet végezni, amelyben a pályafutásom végéig kiteljesedhetek. Így találtam rá a gyerekeim segítségével a Waldorf-pedagógiára, s hamar rábukkantam arra az útra, amelyen járni szeretnék: Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolán elvégeztem a Waldorf Extra Lesson fejlesztőpedagógia-szakot, és rövid, fejlesztőházban eltöltött időszak után elhelyezkedtem életem első – és remélhetően utolsó – munkahelyén, a Csillagberekben. Az iskolába járó gyerekeket abban segítem, hogy otthonosan érezzék magukat a saját testükben, sikerrel vegyék a tanulás során eléjük gördülő akadályokat, magabiztosak és kiegyensúlyozottak legyenek.
Kovács Olivér, fizika tanár
Kovácsné Pozsgai Krisztina, a 7. osztály tanítója
Nagyon fiatalon, húszéves koromban hallottam először a Waldorf-pedagógiáról. Akkoriban még gyerekcipőben járt Magyarországon. A Solymári Waldorf Tanárképzés nappali tagozatára jártam, két évig német nyelvterületen – Witten-Annenben, Wuppertalban, Grazban – is tanulhattam a módszert. Osztálytanítói és kézimunkatanári diplomát szereztem.
Saját iskolai élményeim után óriási rácsodálkozás volt bennem: így is lehet tanulni-tanítani? Ez a rácsodálkozás a mai napig tart. Töretlen bennem az elkötelezettség. Túlzás nélkül mondhatom, hogy az életem a Waldorf-pedagógia. Nem csak a gyerekek tanulnak tőlem. Egy kis darabon elkísérjük egymást életünk útján, tanítjuk, formáljuk egymást. „Alapjában véve semmilyen fokon nem létezik más nevelés, mint az önnevelés.” (R. Steiner)
Gyermekkoromban történész vagy régész szerettem volna lenni. Ezt az álmomat a közelmúltban valóra váltottam, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen történész diplomát szereztem. Kutatási területem a magyarságkép formálódása a 16-18. században.
A gyógypedagógia is közel áll hozzám. Ezért – és mert a tanítási gyakorlat is megkívánta – az évek folyamán több képzésen is részt vettem, melyek tanulási és magatartási nehézségek témakörben szerveződtek. Ezek közül az Extra lessont szeretném kiemelni, amelyben már a kezdetekben az fogott meg osztálytanítóként, hogy a segítő gyakorlatok integrálhatók az egész osztály oktatásába.
Vallom, hogy a problémák egyben lehetőségek, melyek új utakra vezetnek bennünket. Ilyen útkeresésben voltam magam is, amikor a Csillagberek közösséggel egymásra találtunk 2018-ban. Nagy öröm támogató, szeretetteljes közegben munkálkodni, fejlődni. Számomra ezt nyújtják a csillagberkes mindennapok.
Kókai Zsuzsanna, a 3. osztály tanítója, gyógypedagógus
Gyógypedagógus és pszichológus vagyok. Mindig is ezeken a területeken dolgoztam, de osztályban még sosem tanítottam. A Csillagberekben fejlesztőként kezdtem meg a munkámat, és egyéni és kiscsoportos foglalkozásokat tartottam. Miközben figyeltem a kollégáimat, egyre nagyobb kedvet kaptam a tanítósághoz, és egyre közelebb kerültem a Waldorf pedagógiához. Megkezdtem a tanítóképzést, és beléptem a 2022/23-as tanévben induló első osztályba osztálytanítóként. Szeretem😊. A Waldorf pedagógia szép és gyönyörködtető.
Kurucz Ágnes, angolnyelv-tanár, osztálykísérő 12. osztály
1975-ben születtem Budapesten. A “Madáchban” érettségiztem. 1997-ben szereztem angol szakos tanári diplomát az Egri Tanárképző Főiskolán, majd egy évig dolgoztam egy észak-írországi faluban, Camphillben, ahol fogyatékkal élő felnőttek élnek. Itt ismerkedtem meg az antropozófiával, illetve az ott dolgozók gyerekeinek létrejött, helyi Waldorf-iskolával. Ez a tapasztalat mély benyomást tett rám. De hazajövetelemkor még más feladatok vártak rám: nyelviskolai munka, rendszeres nyelvvizsgáztatás a legkülönbözőbb nyelvvizsga rendszerekben, céges tanfolyamok. 2002-ben pedig az ELTE Bölcsészettudományi Karán kiegészítettem tanulmányaimat, hogy középiskolásokkal is foglalkozhassak. Akkor már két éve tanítottam egy szakközépiskolában Budapesten, két osztályt kísértem a kezdetektől az érettségiig, illetve a technikusi végzettségig. Ekkor született meg a gyermekem, aki ma már Waldorf-iskolás. Az otthon töltött időben fejlesztőpedagógus végzettséget szereztem az ELTE PPK-n. A hetedik waldorfos évemet kezdtem idén tanárként. Nagy örömmel vágtam bele kollégáimmal a felső tagozatról való gondolkodásba, számomra nem volt kérdés, hogy a Waldorf iskola 13 évfolyamos. Nyelvet tanítani pedig minden osztályfokon nagy kihívás és öröm is, szerencsésnek tartom magam, hogy ezt az ívet végigkísérhetem.
Lengyel Zsuzsanna, az 5-6. osztály délutánosa
dr. Lorencz Kinga, fizika tanár
Matheika Gábor, a 4. osztály tanítója, művészettörténet- és képzőművészet tanár
Miután tervezőgrafikusi- és művésztanári diplomát szereztem a Képzőművészeti Egyetemen, tizenkét évig eszembe sem jutott, hogy a gyakorlatban is tanár legyek. A reklámstúdiók világából átnyergelni a pedagógusi pályára hirtelen, de üdvözítő döntés volt a 2000-es évek első évtizedének végén. Lévén régóta Waldorf szülő, fel sem merült más típusú iskola. Ezen évek alatt voltam napközis, fafaragás és festés tanár, de tanítottam zenét, informatikát, és voltam osztálytanító is. Nagy örömömre mostanság művészettörténetet is taníthatok.
Mikes Lajos, kézművesség tanár
Misó Kata, a 8. osztály tanítója
Egy bakonyi zsákfaluban láttam meg a napvilágot, ahol vadászok, erdészek és az erdő határozták meg az életemet. Középiskolába Székesfehérvárra, főiskolára Szombathelyre jártam. A gyermekeim Sopronban születtek. Nem mondanám, hogy szeretek költözni, mégis hozott az élet egyfajta változatosságot ezen a téren. Kreatív, érdeklődő embernek tartom magam, aki a kétkezi munkát ugyanolyan fontosnak tartja, mint az elmélkedést. Szeretek új technikákat kipróbálni, magam készíteni a használati tárgyaimat. Kedvelem a tudományt, és érdekelnek a szellemi világösszefüggések.
Osztályom gyermekeinek és családjainak közössége áldott helyet jelentenek számomra. A Csillagberek nekem olyan, mint egy sziget, ahol kincs rejtőzik a panelek szürkesége között.
Patik Boglárka Lilla, fejlesztő pedagógus
Paulik Fanni, kertművelés tanár
Solymáron végeztem a kertműveléstanár-képzést, közben dolgoztam egy évig a Vácrátóti Botanikus Kert rendszertani gyűjteményében. Számomra a kertművelés nem csupán díszkert vagy zöldségeskert telepítéséről és fenntartásáról szól, hanem egy olyan élő és esztétikus ökoszisztéma kialakításáról, amit ehető növények tarkítanak, festőnövényeket és gyógynövényeket terem: behívják a kert talajába, légterébe az életet. A gyerekekkel ezt a szemléletet követve foglalkozunk az iskola kertjével.
Pálvölgyi Éva, euritmia tanár
Perlaki Kornélia, magyar nyelv és irodalom tanár, németnyelv-tanár
Pitti Melinda, biológia-, földrajz-, kémiatanár; osztálykísérő 11. osztály
1974-ben születtem. Vidéken nőttem fel, lelkes amatőr természetbúvárként, aminek folyományaként biológia-, kémia- és földrajztanár lettem. Egyetem után egy alapítványi gimnáziumban tanítottam tizenöt évig. Ezután született meg két fiam. A velük otthon töltött idő alatt kezdtem el az osztálytanítóképzést Solymáron, 2020 őszén kézhez kaptam a diplomámat. A Waldorf-pedagógia már az egyetemi éveim alatt felkeltette az érdeklődésem, folyamatosan olvastam róla, ismerkedtem vele, de csak most, felnőtt fejjel mertem belevágni régi álmom megvalósításába. Nagy örömet okoz nekem végre Waldorf szemléletben átadni a lelkesedésem és a tapasztalatom.
Sebők Zsuzsanna,fejlesztő pedagógus
Sudár Balázs,a 9. osztály osztálykísérője, magyar nyelv és irodalom tanár
Tabányi-Kátai Anna, kézimunka és festés tanár
Tiszavári Ágnes, az 1-2. osztály délutánosa
Tóth Ágnes, az 5. osztály osztálytanítója
Eddigi életemet az Alföld közepén éltem, és ott találkoztam 2008-ban a Waldorf pedagógiával és az antropozófiával. Mindkét gyermekemet Waldorf-szemléletben nevelem, és én magam is 12 évig Waldorf Iskolában tanítottam osztálytanítóként Kecskeméten. Az osztályomra visszaemlékezve látom, hogy mára a törékeny kis elsősökből szép nagy kamaszok, minden tekintetben igazán gyönyörű emberek lettek. Nagyobbak nálam. Ez az időszak egy értékes, és meghatározó periódus volt számomra, ami nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy mára az lehetek, aki most vagyok. Az utóbbi években sokat túráztam a hegyekben, és az lett az álmom, hogy amint tehetem, a Dunakanyarhoz és a környező hegyekhez közelebb kerüljek. Ez az időszak most elkezdődött. Nagy örömömre szolgál, hogy itt a Csillagberekben újra megtaláltam hivatásomat és feladataimat, mert azt már biztosan tudom, hogy nem élhetek Waldorf Iskola nélkül.
Thurnay Balázs, zenetanár
Varga Dóra, kertművelés tanár, a 4. osztály délutánosa
Varga Gábor, digitális kultúra tanár
Wágner Adrienn, zenetanár
Technikai munkatársak
Barta Margit, iskolatitkár
Gimnázium után elektronikai technikumot végeztem, majd munka mellett fejlesztőpedagógia szakirányú diplomát szereztem. Eleinte a médiában dolgoztam műszaki munkatársként, majd egyre inkább az adminisztráció, az ügyvitel felé sodort az élet. Itt ismerkedtem meg életem párjával. Tőle tanultam meg, hogy minden emberben meglássam a jót, a jószándékot.
Felnőttképzésben drámapedagógiai és nyelvi képzések szervezésével, a tanulók adminisztratív ügyeinek intézésével foglalkoztam első gyermekünk megérkezéséig. Két év múlva érkezett második gyermekünk, és bár imádok dolgozni, legnagyobb örömömre a családnak élhettem iskolás koráig. 2013-ban a közigazgatásban helyezkedtem el. Az átszervezések és a feladatok bővülése kapcsán a napi munkám jóval túlmutatott az asszisztensi feladatkörön, szerves részét képezte az igazgatási folytamatoknak.
Azonban nem ezt rendelte nekem a sors.
Fantasztikus lehetőségnek tartottam, hogy alkotó részese lehetek az iskola életének, nemcsak önkéntes alapon, hanem teljes egészében elkötelezett munkatársként. Páratlan érzés az iskola légköre, ami abban a pillanatban átjár, ahogy belépek a kapun.
Nagyon szeretek csapatban csapattagként és mégis önállóan dolgozni. Hiszem, hogy nemcsak én találtam meg az álommunkát, hanem hozzájárulhatok a szülők, diákok bizalommal teli iskolai életéhez.
Gyenizse Sándor, rendszergazda, gondnok
Kapitány Ágnes, gazdasszony
Matus Borbála, konyhai segítő
Mészáros Anikó,ügyvivő
Szlávik Istvánné, konyhai segítő
Tóthné Kovács Mária, gazdasszony
Zeller Ildikó, gazdasági ügyintéző